Ennen se rauta läpi ruostuu ennenkun vieraan tahtoon suostuu

 

Kuvaa aika hyvin meikälääsenki luontoa. Eikä se aina oo viisahin asia, tuo oman päänsä pitäminen..  mutta niin se vain on, minä itte tierän paremmin. Ja jos en tierä, niin se on mun oma asiani.

Ne pohojalaaset pronominit..

Moon oikias

Soot vääräs

Son kans vääräs

Moomma oikias

Tootta vääräs

Non aivammettäs

Minkäs sille teet että tierät asiat aina paremmin ku muut? 

Pohojalaasesta uhosta puhutahan. Ei se aina oo pelekkää uhoa.. meilläpäin on pruukattu asiat teherä kunnolla. Opiskelija-aikoona olin väärällä puolen Suomia koulus, ja yhtenäki kesänä sain kesätöitä aiva sillä että olin pohojalaanen. Ravintelis praatasin yhyren ihimisen kans ja mainittin juureni, vieruskaveri kääntyy muhuppäin ja kysyy notta joko sullon kesätöitä?  (oli maaliskuuta). Tuu hänelle töihin, hän haluaa pohojalaasen työntekijän.

No menin, kioskihommia ne oli, ei siinä mitää. Ja olin muute ainua työntekijä jokei ollu turhan takia pois, ja joka siivos ehtoolla jäläkensä. Kerran olin pois, siitäki reiruhun soitin pomolle ja sanoon ettoon niin pahas krapulas etten pysty myimähän mitää. Pomo sanoo notta selevä, eikä mitää. Mutta se likka joka ilimoottautuu sairahaksi kurkkukivun takia, sai potkut ku pomo näki sen baaris ehtoolla. Olis kannattanu senki vain tunnustaa kuntonsa reiruhun..

Hyvää yrittää, priimaa tahtoo tulla.

Toinen juttu on sitte se, että muut ei taharo aina ymmärtää pohojalaastenjuttuja.. varsinki se hilijaanen piruulu jää tajuamatta. Mun isä on siinä mestari, se saa mukki useen lankahan..

Tähkän haastatteluus oon nähäny samaa, Taiteelija Tähkä sanoo piruuttansa jotaki ja toimittaja ottaa sen tosisnansa.

Ymmärtämättömät sanoo pohojalaasia huumorintajuttomiksi, mutta kyse on siitä  ettei ne ymmärrä aina meitä. Jotaki pohojalaasuures on. Miettikää ny, muolle muuttanu pohojalaanen yleensä pitää murtehensa, mutta vaikkapa savolaaset tuppaa aina sopeutumahan valtaväestöhön, nuon puheensa kannalta. Vaikka voi olla että niin mäki tekisin jos olisin savolaanen..

Ei soo synti olla savolaanen, mutta suuri häpiä.

Ja tähän loppuhun päivän Elonkerjuu-kuva. Syntymähäjyjä. Siinä noli vääräs ku punamustan vaihtoovat mustakultahan, ja ny hopiahan. Onneksi mullon ittellä monta vanhaa salmiakkipaitaa :-)

1387058.jpg