Kyllä munki puhekielehen sekaa yleeskieltä ja pirulauta savolaasia sanoja, mutta kyllä mun puheesta kuuloo mistoon kotoosin. Ja mukulaan kans. Mukulat puhuu jotaki pohojalaasvaikutteesta savoa..  kyllä neki tuo kakaralaumas eroottaa, notta ne puhuu erilailla. Ja on ne päätänsä pirempiäki ku käppänät tääpäin..

Ja tämon taivahan tosi; täälon ihimiset lyhempiä. Mun mies sattuu olemahan luonnonoikku, son piree ku keskiverto täkäläänen..mutta kyllä nä muistan ku silloon joskus tänne tulin, kapakis ku pystyy kattelemahan muiren päiren ylitte. Jos pituusensa tanssikaverin tahtoo niin siinoli kattelemista.

Niin notta onko sitte ihime jos meirän mukulakki on komeeta.

Äireen kans ku oon puhunu, Tähkää kuunnellu tai Pättikangasta lukenu niin jo puhun leviempää. Ja tietysti ku oon kotoseurulla.. 

Ja toista niin komiaa taloa ei oo kun punaanen pohojalaanen kaksfooninkinen. Ja susipiha siinä tietysti, eipä tuulikaa ploosaas niin pahasti pihas.. sen oon miehelle sanonu notta sitte ku lottopotti melle pläjähtää niin son sitte punamullan osto eres.

Erellisehen postauksehen viä mennäkseni, vaikkei vanhoja saiskaa tonkia niin sanotahan siitä pyykkitelinehen katuamisesta viä seuraavaa:

Lauantaina anoppi tuli kautta rantaan väittämähän, jotta rinkisiivooja oli sen telinehen pois nakannu. Anoppi sanoo aika tarkkahan " Vaatehuoneesta se vissihin sen oli ottanu, tuohon moskapussien sekahan porraspäähän oli laittanu" .

Joopa. Mistähän se anoppimuori mahtoo sitte tietää että mistä se mun siivooja oli sen telinehen löytäny?

Anoppi on sitte kierä...  tai yrittää olla. Sen valehet on aina niin ilimeesiä.. se laittaa aina omia ajatuksiansa muitten suuhun ja omia tekojansa muiren tekemäksi.  Alakuaikoona mä ihimettelin notta kyllä appiukon pääski liikkuu monenmoista mitei uskoos, mutta neki oli nuota anopin juttuja.

Ja ny sitte kaikki luuloo notta mä haukun anoppia ku se on anoppi.

Senkus luuletta. Mutta ei sen omakkaa kersat sen kans tuu toimehen. Ja ku se tryykäs tyttärensä ja sen miehen mökkikökkähän, se mies tuli tunninpäästä loppupäiväksi sirkkelöömähän ku ei se jaksanu kuunnella anopin maailmanlopun ruputusta. Se ihiminen on niin nekatiivinen ku vain olla ja voi.. ja aina se jaksaa olla tohoruksis jostaki.

Joo, appivanhemmat on kyllä yks isoompia ristiä mun elämäs. Jos kukaa voi valita niin äläkää ruvekko saman katon alle jos sen vain voi välttää.

No ny se on kyllä mentävä miehen vierehen maata. Se taitaa jo hornata.. Pitää viä vain tarkistaa nottei koira oo lykänny uluko-ovia selijuun. Appifaari ku jättää ovet aina sevveran raollensa että koiran on heleppo karaata.

1433624.jpg